ירון בן-שי, משרד עורכי דין

בקשה לצו ירושה

הגשת בקשה לצו ירושה יכולה להיות משימה לא פשוטה, במיוחד בתקופת האבל. מאמר זה מסביר בפשטות את התהליך, למה לצפות וכיצד להתכונן. נתחיל בהסבר על מה זה צו ירושה, נמשיך דרך איסוף המסמכים הדרושים. ונסיים בתהליך הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה.

הבנת היסודות: מה זה צו ירושה?

צו ירושה מוגש במקרים בהם המנוח לא השאיר צוואה. במקרים בהם המנוח השאיר צוואה מגישים בקשה לצו קיום צוואה. בו מבקשים היורשים לקיים את צוואתו של המנוח. את הבקשה מגישים לרשם לענייני ירושה, והעיזבון מחולק בין היורשים הטבעיים של האדם שנפטר. ‏החלוקה מתבצעת לפי מעגלי קרבה (פרנטלות). כאשר היורשים הטבעיים של אדם שנפטר הם בני משפחתו מקרבה ראשונה. בן או בת זוג, ילדים, נכדים ונינים.

בצו בקשה לצו ירושה אין התייחסות לנכסים ולהיקף העיזבון. הוא מגדיר רק מה חלקו של כל אחד מהיורשים מסך כל הרכוש והכספים של המנוח. את הבקשה ניתן להגיש גם לאחד מבתי הדין הדתיים אך במאמר זה נתייחס להגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה.

'האם אתם מוכנים?' – איסוף המסמכים הדרושים להגשת בקשה לצו ירושה

לצורך הגשת בקשה לצו ירושה יש לאסוף את המסמכים הדרושים. וזאת על מנת להבטיח תהליך מהיר ויעיל ככל האפשר. ריכזנו עבורכם את המסמכים הנדרשים שיש להכין טרם פנייה לעורך הדין לצורך הגשת הבקשה:

  • תעודת פטירה: בהתאם לסעיף 7 לחוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965, הודעה על פטירה של תושב ישראל שנפטר בארץ תימסר לרשויות תוך 48 שעות. ולכן אם הנפטר תושב ישראל, אין צורך להביא מסמך זה לעורך הדין.
  • פירוט נכסים וחובות: על אף שבצו הירושה אין פירוט של הנכסים, חשוב שיהיו בידכם המסמכים הרלוונטיים. נסח טאבו, דפי חשבון בנק, תיקי השקעות, נכסים, פוליסות ביטוח. כמו גם הלוואות או חובות אחרים שהשאיר אחריו המנוח. הכינו רשימה מקיפה של כל הרכוש והחובות על מנת שניתן יהיה להעריך באופן הכי מדויק את שווי העיזבון.
  • הודעה ליורשים: יש לאתר את כל היורשים הפוטנציאליים. היורשים הטבעיים הם בני הזוג הילדים, הנכדים והנינים. אולם החוק מתייחס גם למקרים מורכבים יותר וכולל פירוט של חליפים ליורשים הטבעיים. ואף מגדיר את סדר העדיפות בין קרובי המשפחה. כך או כך, יש לצרף לבקשה אישור על משלוח הודעות לכל היורשים, בדואר רשום. מגיש הבקשה יכול גם להודיע ליורשים בעל פה. בעת הגשת הבקשה, יש להצהיר בפני עורך הדין המטפל. כי נעשתה הודעה בעל פה על דבר הגשת הבקשה לצו ירושה, ומה לחלקם בעיזבון.

תהליך הגשת בקשה לצו ירושה: איך זה עובד?

תהליך הגשת בקשה לצו ירושה כולל מספר שלבים. להלן סקירה כללית של התהליך:

  • הגשת הבקשה

השלב הראשון הוא הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה באזור מגוריו של הנפטר. את הבקשה יכול להגיש רק בעל עניין, כלומר, אחד מהיורשים או אחד מהנושים של המנוח. טופס הבקשה כולל ייפוי כוח לעורך הדין המייצג. במקרים מורכבים נדרשים מסמכים נוספים. לדוגמא: במקרה שבו אחד היורשים נפטר אחרי מות המוריש. יש להמציא תעודת פטירה וצו קיום צוואה, או צו ירושה של היורש ז"ל. השלב הראשון הוא השלב החשוב ביותר. וזאת משום שרק אם יבוצע באופן מקצועי ומדויק, תוכלו להימנע מעיכובים והתעסקויות מיותרות בתקופה קשה זו.

  • תשלום אגרות

ישנן שתי אגרות שיש לשלם בעת הגשת הבקשה, אגרת פתיחת בקשה. וכן לשלם עבור הוצאות פרסום בעיתון. הגשה מקוונת מקנה הנחה באגרות. עלות אגרה של בקשה המוגשת באופן מקוון התשלום עומד על סך של 461 שקלים. עלות האגרה בהגשה ידנית עומד תל סך של 542 שקלים. האגרה עבור פרסום בעיתונות הינה 130 שקלים. שימו לב, אגרה זו מתעדכנת אחת לשנה.

  • בחינת המסמכים על ידי הרשם לענייני ירושה

לאחר שהגשתם את הבקשה ושילמתם את האגרות, יש להמתין לבדיקת הרשם לענייני ירושה. בשלב זה הרשם לענייני ירושה יבדוק את המסמכים והמידע שמסרתם. אם חסרים מסמכים, יכול הרשם לבקש את השלמתם. דבר אשר יעכב את מתן הצו. אולם אם הכול תקין, והבקשה כוללת את כל המסמכים הדרושים, הבקשה עוברת לשלב הפרסום בעיתונות.

  • פרסום בעיתונות

עם הגשת הבקשה יפרסם הרשם לענייני ירושה מודעה בעיתון הודעה על הגשת הבקשה. מטרת הפרסום היא לאפשר התנגדויות לבקשה. ההתנגדויות יכולות להיות על ידי אדם שבידיו צוואה, או על ידי יורשים שלא הוזכרו בבקשה לצו. בשלב זה יכולים גם נושים של המנוח להגיש בקשות לרשם לענייני ירושה ולהודיע כי קיימים חובות לעיזבון.

חשוב לדעת כי בחלוקת העזבון יש להסדיר תחילה את החובות ורק לאחר מכן לבצע את החלוקה על פי צו הירושה.

  • קבלת צו הירושה

זהו השלב האחרון בתהליך. אם הגשתם את כל המסמכים ולא היו התנגדויות לבקשה. תקבלו צו ירושה, מסמך זה מהווה אישור על חלוקת העיזבון ליורשיו של המנוח. אם היו התנגדויות, הבקשה תועבר לבית המשפט. במקרים מורכבים, כמו ריבוי נכסים, או ריבוי חובות, ניתן בשלב זה לבקש למנות מנהל עיזבון. בחירת מנהל העיזבון אשר מקובל על כל היורשים תאושר על ידי הרשם לענייני ירושה. במקרים בהם אין הסכמה, בית המשפט יחליט על זהות מנהל העיזבון.

  • חלוקת העיזבון

לאחר קבלת צו הירושה יש להתחיל בתהליך של כינוס נכסי העיזבון. פירעון החובות וההתחייבויות שנותרו פתוחים. חיוני לשמור תיעוד מדויק של כל חוב ששולם. ניתן לנסות להגיע להסדרים עם הנושים, אך חשוב להבטיח כי כל החובות ישולמו על מנת שתוכלו לחלק את מה שנותר מהעיזבון. לאחר הסדרת כל החובות וההתחייבויות של העיזבון, ניתן לחלק את הרכוש והכספים ליורשים בהתאם לחלוקה על פי צו הירושה.

בקשה לצו ירושה בקריות

משרדנו בקריות מתמחה בהגשת בקשות לצו ירושה. אנו מקפידים על הכנה מסודרת של הבקשה, במקצועיות, רגישות ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. מדריך זה נועד לספק מידע שיעזור לכם לעבור את ההליך ההכרחי הזה, ולספק לכם שקט נפשי בתקופה מאתגרת זו.

ירון בן שי

לא מצאתם תשובה? אל תהססו, שלחו לנו את שאלתכם. עורך דין ירון בן-שי ישמח לענות בהקדם האפשרי.

לפניות השאירו פרטים:
עוד באותו העניין
דילוג לתוכן